Vantaa

Uutiset

Helsingin Uutiset: Lentokentän työsiirtola voisi olla seuraava pakolaiskeskus (28.3.2009)

Viitisenkymmentä vuotta lentoasemalla toiminut työsiirtola tyhjenee vangeista ensi viikon alussa, kun se siirtyy Keravan vankilan yhteyteen. Sisäministeriön maahanmuutto-osaston ylitarkastajan Veikko Pyykkösen mielestä työsiirtolan tilojen saaminen pakolaisten vastaanottokeskukseksi on "selvittämisen arvoinen asia".

Työsiirtolan tyhjentymisestä Vantaan Sanomilta kuullut Pyykkösen mukaan työsiirtolaan mahdollisesti saatavat 160 majoituspaikkaa olisivat merkittävä lisä tilanpuutteesta kärsivälle pakolaisten vastaanottotoiminnalle.

Työsiirtolassa on 80 majoitushuonetta, joihin kuhunkin voisi saada kaksi majoituspaikkaa. Lisäksi työsiirtolaparakeissa on ruokailu-, sosiaali- ja toimistotilat.

Finavian omistamille siirtorakennuksille ei ole tällä hetkellä löydetty uutta käyttöä. Kiinteistöpäällikkö Juha Schreck sanoo, että joitakin alustavia neuvotteluja on käyty parakkien vuokraamisesta, mutta mitään ratkaisua ei ole löytynyt.

Pyykkösen mukaan pakolaisten vastaanottotiloihin tulee lähiviikkoina helpotusta, kun Kontiolahteen tulee 120, Lammille 150, Kristiinankaupunkiin 150, Siuntioon 50 ja Helsingin uusiokäyttöön otettuihin hotelleihin 400 paikkaa.

–Mutta nopeasti nämä täyttyvät, jos 400–500 hengen kuukausittainen pakolaisvirta jatkuu. Siksi uusia tiloja tarvitaan, Pyykkönen sanoo.

Tiettävästi Afganistanissa, Irakissa ja Somaliassa on tuhansia pakolaiseksi aikovia "jonossa" odottamassa kuljetusten järjestymistä Suomeen, kun muut Pohjoismaat ovat tiukentaneet pakolaisten vastaanottoa.

Vantaan Sanomat: Vantaalle ei tule pakolaiskeskusta (18.3.2009)

Kasvavaa turvapaikanhakijoiden tulvaa pääkaupunkiseudulla joudutaan ohjaamaan jo hotelleihin.

Osa Helsingin vastaanottokeskuksiin sijoitetusta turvapaikanhakijoista siirretään väliaikaisesti hotelli Lepolammen tiloihin Espooseen. Hotelliin sijoitetaan 65 pakolaista enintään puoleksitoista kuukaudeksi. Turvapaikanhakijoiden hotellimajoitus ja täyshoito maksavat valtiolle lähes 150000 euroa.

Tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla tarvittaisiin noin 600 uutta majoituspaikkaa turvapaikanhakijoille. Vantaalla vastaanottokeskuksia ei ole, eikä niitä tämänhetkisten suunnitelmien mukaan ole kaupunkiin tulossakaan.

–Mitään neuvotteluja tai edes alustavia keskusteluja ei Vantaan kanssa ole käyty, sisäasiainministeriön maahanmuutto-osaston ylitarkastaja Veikko Pyykkönen huomauttaa.

Hän tyrmää huhut suunnitelmista perustaa yksi uusista vastaanottokeskuskeskuksista Vantaalle.

–Tällaisesta ei ole ollut ministeriössä mitään keskustelua.

Hänen mielestään Vantaa olisi paikkana hyvä vastaanottokeskukselle.

–Poliisin tekemien turvapaikanhakijoiden haastattelujen kannalta Vantaa olisi sijainniltaan hyvä.

Vaikka Vantaalla ei olekaan pakolaisten vastaanottokeskusta, hoitaa kaupunki asukaspalvelujohtaja Timo Juurikkalan mielestä osuutensa pakolaisten sijoittamisessa hyvin.

–Kaupunkiin muuttaa vuosittain 150–200 myönteisen turvapaikkapäätöksen saanutta pakolaista, Juurikkala muistuttaa.

–Lisäksi Vantaalle jo aiemmin muuttaneiden pakolaisten kodeissa majailee olohuoneiden sohvilla tälläkin hetkellä useampikin turvapaikanhakija, Juurikkala arvioi.

Hänen mukaansa aikoinaan Helsingin, Espoon ja Vantaan välillä on sovittu työnjaosta, jossa Vantaan kontolle jäi turvapaikanhakijoiden tulkkauspalvelujen järjestäminen ja ylläpito.

Huutava pula turvapaikanhakijoiden sijoituspaikoista helpottuu pääkaupunkiseudulla loppukeväästä hieman, kun Helsingissä otetaan käyttöön kaksi uutta vastaanottokeskusta.

Helsingin sosiaalilautakunta päätti viime viikolla turvapaikanhakijoiden majoittamisesta kahden entisen hotellin tiloihin. Kallioon, hotelli Fennon kiinteistöön tulee kesäkuun alussa 200-paikkainen vastaanottokeskus. Saman verran majoitustiloja avautuu toukokuussa Punavuoreen entiseen Marttahotelliin.

Espoossa toimii kahdessa ryhmäkodissa alaikäisille pakolaisille tarkoitettu vastaanottokeskus. Paikkoja niissä on kaikkiaan 52.

Kirkkonummen Evitskogiin entisen Aktiivi-instituutin tiloihin on suunniteltu myös pakolaisten vastaanottokeskusta. Viime vuonna neuvottelut keskuksen avaamisesta kariutuivat Kirkkonummen kunnan vastustukseen. Nyt Uudenmaan TE-keskus aikoo käynnistää neuvottelut uudelleen.

Nykyisin Aktiivikeskus Oy:n nimellä toimivan keskukseen voitaisiin sijoittaa heti 200 turvapaikanhakijaa.

Koko maahan arvioidaan tarvittavan jo tänä vuonna useita kymmeniä uusia vastaanottokeskuksia. Lähiaikoina vastaanottokeskuksia avautuu muun muassa Siuntioon, Kontiolahdelle, Lammille ja Kristiinankaupunkiin.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License