Turun Sanomat 10.3.2009

Turun Sanomat: Turvapaikanhakijoille tarvitaan 50 uutta vastaanottokeskusta

Suomeen täytyy vuoden sisällä perustaa 40-50 uutta vastaanottokeskusta, joihin kuhunkin sijoitetaan noin 150 turvapaikanhakijaa. Nykyiset 15 vastaanottokeskusta ovat täynnä, ja turvapaikanhakijoita on alkuvuonna ollut noin 500 kuukaudessa.

Ylitarkastaja Veikko Pyykkönen sisäasiainministeriön maahanmuutto-osastolta kertoo, että seuraavat käyttöön otettavat vastaanottokeskukset sijaitsevat Hämeenlinnassa ja Uudellamaalla Siuntiossa.

Varsinais-Suomessa neuvotellaan parhaillaan uusien keskusten avaamisesta Turkuun ja Naantaliin. Turun 40-paikkainen keskus tulisi Satamakadulle lähelle Turun linnaa.

Naantalin vastaanottokeskusta suunnitellaan puolestaan Luostarinkadulla sijaitsevaan entiseen hotelli Unikeon kiinteistöön. Sinne sijoitettaisiin noin sata turvapaikanhakijaa.

Ruukissa Pohjois-Pohjanmaalla neuvotellaan turvapaikanhakijoitten vanhan vastaanottokeskuksen ottamisesta käyttöön uudestaan.

Tilanne on sisäministeriölle, maahanmuuttoviranomaisille ja poliisille erittäin vaikea. Turvapaikanhakuprosessin nopeuttamiseksi Pyykkönen toivookin työhön lisää resursseja.

Sisäministeriö hakee koko ajan uusia tiloja vastaanottokeskuksille. Kuntien kanssa tehdään yhteistyötä, mutta vastaanottokeskuksen perustamiseen ei tarvita kunnan lupaa.

Sen sijaan kunta voi kieltäytyä ottamasta pakolaisia vastaanottokeskuksesta. Suurin osa Suomen kunnista tekee juuri näin. Varsinais-Suomessa vastuu pakolaisten sijoittamisessa on jäänyt käytännössä pelkästään Turun, Raision ja Salon harteille.

Kalle Myllymäki Varsinais-Suomen TE-keskuksesta pelkää tilanteen johtavan siihen, että oleskeluluvan saaneet muuttavat itse pois keskuksista hallitsemattomasti. Tällöin he todennäköisesti suuntaavat kuntien tekemistä vastaanottosopimuksista välittämättä alueille, joilla jo ennestään on sukulaisia tai tuttavia.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License